Przejdź do treści

Program kształcenia w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie

Od roku akademickiego 2024/2025 obowiązuje następujący program kształcenia:

Program kształcenia 2024/2025

Program kształcenia obowiązujący od roku akademickiego 2023/2024

Program kształcenia 2023/2024

Program kształcenia obowiązujący od roku akademickiego 2022/2023

Program kształcenia 2022/2023

Program kształcenia obowiązujący od roku akademickiego 2021/2022

Program kształcenia 2021/2022

Program kształcenia obowiązujący od roku akademickiego 2020/2021

Program kształcenia 2020/2021

Program kształcenia obowiązujący od roku akademickiego 2019/2020

Program kształcenia 2019/2020

 

POLSKA RAMA KWALIFIKACJI – POZIOM 8

Efekty kształcenia zgodne z Polską Rama Kwalifikacji Poziom 8 na podstawie ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6–8 Polskiej Ramy Kwalifikacji Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153)

Wiedza:

P8S_WG Zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów:
  • światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe;
  • właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej;
  • główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie;
  • metodologię badań naukowych;
  • zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu.
P8S_WK Zna i rozumie:
  • fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji;
  • ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej;
  • podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami.

Umiejętności:

P8S_UW Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
  • definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą;
  • rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować;
  • wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
  • dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy;
  • transferować wyniki działalności naukowej do sfery gospodarczej i społecznej.
P8S_UK Potrafi:
  • komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym;
  • upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych;
  • inicjować debatę;
  • uczestniczyć w dyskursie naukowym;
  • posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym.
P8S_UO Potrafi planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym.
P8S_UU Potrafi
  • samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób;
  • planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi.

Kompetencje społeczne:

P8S_KK Jest gotów do:
  • krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej lub artystycznej;
  • krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej;
  • uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
P8S_KO Jest gotów do:
  • wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców;
  • inicjowania działań na rzecz interesu publicznego;
  • myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
P8S_KR Jest gotów do podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
  • prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny;
  • respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej.

Moduł/przedmiot kształcenia obejmujący zagadnienia ekonomiczne, prawne prowadzenia działalności badawczej i artystycznej. Ochrona własności intelektualnej.

SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMIE 8 PRK

Weryfikacja efektów kształcenia i postępów w pracy naukowej odbywa się między innymi poprzez: przeprowadzanie po pierwszym roku seminariów uczelnianych podsumowujących roczną działalność naukową doktorantów oraz ich roczną współpracę z promotorem. Celem seminarium jest weryfikacja postępów w dążeniu do głównego celu, jakim jest obrona doktoratu. Analizę sprawozdań doktorantów, składanych po każdym roku akademickim oraz opinii promotora (po każdym sem.), ocenę osiągnięć naukowych dokonywaną przez recenzentów publikacji naukowych, wysyłanych do czasopism naukowych o zasięgu międzynarodowym, ocenę wygłaszanych referatów na międzynarodowych konferencjach naukowych, poddawanie recenzji projektów o finansowanie badań naukowych przez instytucje krajowe i zagraniczne, analizę jakości prowadzonych zajęć dydaktycznych w oparciu o wyniki ankiet studenckich i hospitacji zajęć. Badania prowadzone przez doktoranta regulować będzie indywidualny plan badawczy. Realizacja planu będzie podlegała ocenie śródokresowej na koniec IV semestru, którą przeprowadzać będzie 3-osobowa komisja z udziałem osoby spoza uczelni – wybitnego specjalisty z odpowiedniej dyscypliny naukowej. Negatywna ocena skutkować będzie skreśleniem z listy doktorantów. Ocena rozprawy doktorskiej.